Lyckade marknadsundersökningar hjälpte klädföretaget
Sara är vd på ett företag med eget klädmärke och egna butiker på flera ställen i Sverige. Hon vet att kunderna tycker om hennes kläder. Dessutom trivs de bra i butikerna.
Kläderna har en smal nisch med målgruppen kvinnor från 50 år. De som handlar hos henne tycker om att kläderna är lite speciella med mycket färger och mönster. En kund: ”När jag handlar hos dig vet jag att man kan vara ganska ensam om sina outfits.”
Sommaren 2021 ser företaget att omsättningen har stått stilla ett tag. Sara diskuterar med sin personal om vad det kan bero på. ”Har vi en för smal nisch? Behöver vi bredda vår kundgrupp?”
Styrelsen bestämmer sig för att beställa en marknadsundersökning
Hon tar upp detta med styrelsen och de bestämmer sig för att göra en undersökning. Ordföranden säger: ”Det finns ett marknadsundersökningsföretag i Johanneshov som jag har hört mycket gott om. Vi kan väl kontakta dem.”. Efter noggrann kontroll, och jämförelse med andra liknande bolag, bestämmer sig Sara för att anlita det företaget.
Resultatet kommer efter cirka två månader. De ser att internet har tagit många kunder. Troligtvis på grund av pandemin. Undersökningen visar också att kunder vill köpa Saras kläder på nätet. De börjar fundera på näthandel. Sara är först skeptisk. Hon tror att kunderna vill gå till en butik och känna på och prova kläderna.
Näthandeln tar fart
Efter mycket funderande bestämmer de sig för att testa att sälja på internet. Sara tar kontakt med en byrå som hjälper dem att bygga upp en nätbutik, och det visar sig vara lyckat.
Nu gör klädföretaget marknadsundersökningar varje år. Naturligtvis med hjälp av samma företag, som de nu har ett långsiktigt samarbete med. Sara trivs bra med dem. Framför allt för att de är kundorienterade och flexibla.
Vill du och ditt företag få hjälp med marknadsundersökningar? Titta in på: http://www.exquiro.se/.